donderdag 20 november 2014

Geuren en kleuren

Is het jullie ook al opgevallen dat de wereld in putje herfst een zachte kleur heeft? Een kleur die alleen op koude dagen bestaat. Een beetje de sfeer die ook Kopenhagen uitademt, vind ik. Voeg er een snuifje kaneel aan toe, en je voelt je meteen in Sint- en Kerstsfeer. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik stapje voor stapje sfeermakers verzamel. Slingers, kaarsjes, een kaartenmobiel, inpakpapier, washi-tape met passende tekeningen. Het wordt wat zwart-wit (of wat had je gedacht?) met stipjes felle kleuren. 
Sfeer komt ook van zelfgemaakte kaneelsticks, en morgen probeer ik nog suikervrije pepernoten te maken. Die moeten in een ouderwets glazen schaaltje op tafel komen (na 19 uur wel te verstaan - er zijn anders welwillende grabbelhandjes). Heerlijk bij een kopje winterthee, met diezelfde kaneelgeur en - smaak. Er hoort nog onverwacht bezoek bij (jawel, dit is een hint), een haardvuur en hopelijk ook goed nieuws volgende week, zodat ik me helemáal kan geven. 
Als ik die dagen niet thuis zit/bezig ben,  kuier ik graag wat rond in een stad(je). Beetje wintershoppen (dat kwam er in Kopenhagen niet van), maar ook gewoon zonder doel. Rondkijken. Geuren en kleuren vangen. Vandaag met manlief eerder noodgedwongen (we waren sint en piet) maar daarom niet minder aangenaam. We hadden enkel wat klein 'vulsel' nodig, en konden dus ook genieten van - uiteraard - een kopje thee. Bij een oer-Vlaamsche maaltijd in een oer-Vlaamsch eetcafé. 
Om maar te zeggen dat ik de gezelligheid van droge koude wel kan appreciëren. Liefst met een warme wollen winterjas - en daar ga ik dus lekker morgen naar op zoek. 


Kaneelstokjes = bladerdeeg (voor mij glutenvrij of op basis van meel), kokosbloesemsuiker en kaneel.
Rollen, bestrooien en even in de oven. En onmiddellijk opeten!



Kerst in zwart-wit met niet-kerstige kleuren
.  
Ouderwets lunchen in Odette in Lommel


Kopenhagen - de stad waar ik me thuis voelde en een vreemde soort 'rust' ondervond. 
Ik vind dat deze foto's een ereplaats verdienen, in een afzonderlijk bericht. Maar door de kleuren en het gevoel pasten ze ook hier. Om de stad alsnog de eer te geven die ze in mijn ogen verdient, volgt een uitgebreider verslag later,  met ook enkele interieurfoto's. 










 




1 opmerking:

  1. prachtig post, waar je zo vrolijk van wordt..
    thanks voor het delen..fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen