zondag 18 januari 2015

Suikervrije Lion-achtige repen

De komende week zal een en ander in het teken staan van de verjaardag van manlief. Niet dat wij dat altijd uitgebreid vieren. Ik kan namelijk niet organiseren (echt niet), en verrassingsfeestjes of uitjes plannen, moet ik zelfs niet eens proberen. Ik verdwaal in een doolhof van regelingen. En als ik dan toch een zeldzame keer in slaag, verklap ik de verrassing elke keer weer. Maar ik kan wel andere leuke dingen doen. Een picknick maken voor ons drietjes, bijvoorbeeld. Hapjes uitproberen voor het grote feest (manlief viert een rond getal dit jaar). Of traktaties testen voor de collega's. Voor dit laatste probeerde ik gluten- en suikervrij chocoladerepen (type 'Lion') van 'Focus on foodies'


Wat een hit zeg! Manlief was verkocht en ik ook. Dat er niets meer over is na 3 dagen, zegt voldoende.  Deze maken we dus zeker opnieuw voor de werkmakkers. Je hebt er nauwelijks iets voor nodig:

Voor de vulling:
- 60 gram gepofte quinoa (bij gebrek aan quinoa, gebruikte ik gepofte volle rijst)
- 15 medjool dadels, ontpit

Voor het chocolade-omhulsel:
- 50 gram kokosolie
- 4 eetlepels (puur) cacaopoeder
- 2 theelepels vanille-extract, of iets anders om de chocolade wat te verzachten van smaak - ik gebruikte een scheutje agavesiroop. 

De bereiding is poepsimpel: 
- Doe de gepofte quinoa/rijst met de dadels in de keukenmachine, en maal tot de dadels fijn gesneden zijn. Kneed het mengsel in een kommetje.
- Bekleed een rechthoekige schaal met bakpapier, en druk het mengsel er stevig in aan.
- Maak de chocoladetopping door de kokosolie au-bain-marie te smelten. Voeg het cacaopoeder en de agavesiroop/het vanille-extract al roerend toe.
- Bedek het dadelmengsel met een dun laagje van de chocoladetopping.
- Laat afkoelen. 
- Snijd in repen/brokken en verpak eventueel individueel in bakpapier. 
- Bewaar de repen (als het lukt) in de koelkast. 

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten